K2

Welkom op de klaspagina van K2

20200925_120017

Tijdens het thema Muziek verkenden we verschillende instrumenten. We maakten ook zelf leuke trommels, tamboerijnen of schudbusjes. In onze klas werd er een muziekhoek gemaakt waar we naar hartelust zelf muziek konden maken. Ook speelden we in een kleuterorkest waarbij onze juf de dirigent was. We leerden hetzelfde ritme na te bootsen, stil en luid muziek maken, snel en traag spelen, om de beurt het muziekinstrument bespelen,… Het was een muzikale week.

Maandag lag onze klas helemaal overhoop. Oei, oei wat is hier gebeurd?? Er lag een reuze-brief in de kring. De brief was van een reus. Hij vroeg ons of we voor hem een reuze hoed, -ring en -taart wilden maken, zodat hij met Grote Mie kon trouwen. De hoed moest zo groot zijn zodat hij op een hoofd zo groot als een skippy-bal past, de ring moest rond een vinger van wel 4 kokers dik passen en de taart moest uit 10 stukken bestaan. De kleuters gingen direct aan de slag en schreven ook een brief terug aan Maxi de Reus. Na hard gewerkt te hebben kregen ze van Maxi de Reus een beloning….alle ingrediënten en benodigdheden om popcorn te maken. Toen de popcorn klaar was vonden de kleuters wel dat daar een film bij hoorde dus mochten ze een klein filmpje kijken terwijl ze de popcorn op aten. Wat een lekker cadeau van Maxi de Reus, het had gesmaakt!

Met het thema vriendjes wilden we nog eens stilstaan bij lief zijn voor onze vriendjes. Aan de hand van allerlei verhaaltjes konden we over leuke en minder leuke situaties praten. We maakten ook een collage van onze vriendjes met grappige lichamen en we kleurden onszelf voor een vriendenketting in de kring. En er lag weer fijn, nieuw spelmateriaal met magneten in de hoeken.

Tijdens het thema Lachen en Genieten vertelden we het verhaal van Toeka die graag wordt verrast met post. Daarom gingen de kleuters direct aan de slag. Ze maakten mooie kaartjes om naar een vriendje te sturen. We leerden ook onze naam schrijven want achterop het kaartje moesten we onze naam schrijven zodat ons vriendje zou weten van wie het kaartje komt. Toen de kaartjes klaar waren gingen we ze posten en dan nog wachten tot ze in onze brievenbus zaten…..spannend. Ook had Emma een verrassing voor ons. Ze gaat namelijk grote zus worden. Dikke proficiat Emma en mama en papa! Woensdag was het 3 koningen. De juf nam een lekkere cake mee naar school en de kleuters mochten zoeken naar de bonen in de cake. Wie werden de 3 koningen?? Milie, Zeger en Arda James. En nu de Koningen waren langs geweest was het tijd om de kerstboom af te breken.

We toverden we onze klas om in een echte Kerstklas, met een mooie kerstboom, een kerststal, kerstwinkel, en onze zelf gemaakte kersttekeningen. Al heel snel begonnen we ook te knutselen voor onze nieuwjaarsbrief. En maar goed dat we dit zo snel gedaan hadden want jammer genoeg konden we ons kerstthema niet helemaal afmaken door het coronavirus. Gelukkig konden we nog wat contact houden via filmpjes en de live-chat. Hopelijk hebben jullie ook plezier gehad aan de spelletjes en werkjes die we op de blog plaatsten.

Op maandag 23 november had de Sint in de klas iets in onze schoen gebracht: de verkleedkleren van Sint en Piet, koekjes en een brief, waarin vermeld stond dat hij er alles aan gaat proberen te doen om ondanks corona toch nog naar onze school te komen. Ook maakten we een grote stoomboot in onze klas, waar we zelf mee konden varen. We zorgden dat de Sint in ons klasje een klein bureautje had, waar we zelf in het grote boek konden opschrijven, wie er wel en niet flink was. We pakten zelf cadeautjes in voor in de pietenzak. En slecht weer vandaag, het paard van Sinterklaas, verbleef in onze klas. We stopten als echte pieten snoepjes in de schoenen hierbij moesten we extra ons best doen om goed te tellen hoeveel koekjes er in elke schoen moesten liggen. Met de verkleedkleding waanden we ons dus even Sint en Piet. En in de turnzaal leerden we hoe moeilijk het wel is om over de daken te lopen. We waren precies echte pieten en kregen dan ook een pietendiploma.

Woensdag 26 november stond er plots een stal voor het paard van Sinterklaas op onze speelplaats. Er waren veel pieten die corona hadden en daarom konden ze niet voor het paard zorgen. Sinterklaas vroeg aan de kleuters om zijn paard goed te verzorgen en dat deden ze met plezier. Voeren, de stal uitmesten, hoefijzers zoeken, warme dekens voor hem verzamelen,… niets was hen te veel. Als beloning kregen ze een zoekspelletje van Sinterklaas en mochten ze de Pieten-Sinterklaasmove dansen.

Als kers op de taart kwamen Sint en Piet op 4 december naar onze school. Wat was het fijn om hen nog eens te zien. En…..omdat de kleuters zo flink waren geweest brachten ze leuk speelgoed mee voor onze klas. Bedankt Sinterklaas en tot volgend jaar!

Op maandag 19 oktober kwam er weer een bezoeker in onze klas. We werden aangenaam verrast door een heus heksenhuis en een echte griezelklas. Hennie de heks had hiervoor gezorgd. Ze kwam bleef 2 weken logeren in onze klas en het kindje van de klas moet wel extra goed voor haar zorgen. We leerden enkele toverspreuken en heksensoep maken . In de heksenhoek leerden we ook hoe een echte heks wel leeft. Ook  knutselden we allerlei akelige dingen. Dat was reuze plezant en het resultaat was prachtig. De laatste dag voor de vakantie beleefden een echt  heksenfeest, we maakten heerlijke Halloweenhapjes en werden geschminkt, dansten in de turnzaal op griezelige muziek. Kortom een heerlijk griezelig Halloween feestje.

Maandag 5 oktober  hing er opeens een reusachtig spinnenweb aan de deur van de klas. Ragje, de spin uit het boek ‘Mijn eerste spinnenweb’ van Guy Daniëls, had daarvoor gezorgd. Onze klas werd een echte spinnenklas. Samen met Ragje maakten we spinnenwebben en spinnen, speelden spelletjes en gingen we op spinnenjacht. Ook bekeken we de echte spinnen door een vergrootglas, dit was reuze interessant! Tevens kookten we op heerlijke spinnensoep.

 

 

Omdat de kermis op het pleintje stond mochten de kleuters een ritje op de draaimolen maken. Wat hadden ze een plezier!

Nu keken we eens goed binnen in onszelf, namelijk naar onze gevoelens. Het leek ons een goed idee dat we zouden leren omgaan met ”angst” en andere gevoelens. We mochten ons allemaal eens echt ”boos” maken. Ook waren we ”verdrietig” en ”blij”. Het bang zijn leerden we verwerken door allerlei spelletjes en verhalen en dit is nodig want gedurende dit schooljaar gaan we nog wel eens met dit gevoel te maken krijgen !!!!!!!!!!!

Tijdens het thema mijn lichaam leerden we meer over alle lichaamsdelen. In deze periode maakten we een mooi portret van onszelf. Ook maakten we een tentoonstelling van schilderijen en mannetjes van speeldeeg. Tevens hebben we gemeten hoe groot we zijn, welk vriendje er groter of kleiner is? En onze zintuigen werden ook volop op de proef gesteld. We keken, luisterden, voelden, proefden en roken aan lekkere en minder lekkere dingen. Omdat we alles over onszelf bestudeerd hadden konden we  op het einde van deze 2 weken onszelf reeds goed tekenen in ons mannetjesboekje van de maand. Hierin gaan we elke maand een nieuw mannetje tekenen. Juf Claire leerde ons ook een leuk dansje via een filmpje op de computer. En omdat de kleuters zo graag vanalles tegen haar wilden vertellen, kwam ze er digitaal bij tijdens onze praatronde. Zo betrokken we juf Claire toch vaker in ons klasgebeuren via de digitale weg.

 

In ons volgende thema stond de regenboog centraal. Het liedje van de regenboog werd elke dag wel een paar keer gezongen, de kleuters zijn er dol op. We deden ook allerlei spelletjes met kleuren en tellen zo mochten de kleuters allerlei voorwerpen in de klas gaan zoeken met dezelfde kleur als de kleur van de dobbelsteen, Ook zochten we evenveel spullen als ogen op de dobbelsteen. De juf kan ook toveren met verf. Door twee (of meerdere) kleuren te mengen kregen we een nieuwe kleur. In de turnzaal speelden we hele leuke spelletjes met de grote kleuren-parachute en we maakten nog een mooie kleurenbril. Aan het einde van ons thema kregen we ook nog een leuke verrassing. Juffrouw Claire, die de kleuters zo hard mist, vertelde ons online een verhaaltje. We kregen een grote tv in de klas waar we nu heel groot het beeld van de computer op kunnen laten zien. Zo’n live-digitaal verhaal was wel heel erg leuk. En wat hadden we veel te vertellen tegen juffrouw Claire. 

 

 

Tijdens het thema school hebben we vooral onze klas heel goed verkend. Alle hoekjes werden uitgeprobeerd, we moesten ook even wennen aan de nieuwe klasregeltjes maar ondertussen zijn de kleuters alles al heel gewoon. We maakten ons eerste werkje, knutselden mooie puzzelstukjes met onze foto en een verjaardagskalender. Onze gang is nu mooi versierd met alle vriendjes van de klas. We leerden al liedjes en een versje en deden leuke spelletjes in de kring.

Onze vriendjes leerden we ook beter kennen. We maakten een leerwandeling rondom de school en gingen daarvoor met alle vrienden op stap, ook juf Claire kwam mee. Dat vonden we heel leuk. We leerden de poppen van de poppenkast kennen en vonden het heel leuk om naar een poppenkastverhaal te kijken. Ook knutselden we zelf een mooie pop en mochten we voor onze vriendjes poppenkast spelen.

 

K2 heeft er een leuke eerste schooldag op zitten. De kleuters probeerden alle hoekjes uit en ons klasje werd goedgekeurd door 24 enthousiaste kids. Wat was het een plezier om al die lachende gezichtjes bezig te zien.