K2B Heksenklas

Welkom op de klaspagina van K2B

20210909_142343

We begonnen de week met een verhaal over Toeka, die het heerlijk vond om zijn vrienden te verrassen met pakketjes en brieven. Het leek ons ook wel eens leuk om een kaartje in de brievenbus te ontvangen. Daarom maakte iedereen een nieuwjaarskaartje voor een vriendje. We schreven achterop de kaart ook zelf onze naam zodat het vriendje wist van wie het kaartje kwam. Ook maakten we videoboodschappen voor een vriendje, wat was het leuk om de boodschappen te bekijken. De kleuters glunderden bij het horen van hun naam. Daar hadden we zeker van kunnen genieten. Want dat was ons doel tijdens het thema lachen en genieten.

Na de drukke sinterklaasperiode hadden we niet veel tijd om uit te rusten. We moesten ons namelijk snel voorbereiden op Kerstmis. Want door de coronamaatregelen moesten we de school een weekje vroeger sluiten en hadden we dus slechts 2 weken om het thema Kerstmis uit te werken in de klas. We toverden onze klas dan ook weer om in een echte Kerstklas, met een mooie kerstboom, een kerststal, kerstwinkel, en onze zelf gemaakte kerstknutsels. We maakten mooie kerstbomen, waarbij de kleuters heel zelfstandig en creatief aan de slag konden. We verkleedden ons ook als herders, schapen, engelen, Jozef en Maria en we speelden zo het kerstverhaal in onze klas. Verder deden we nog kerstspelletjes in de klas en in de turnzaal en genoten we van de fijne kerstdagen met als afsluiting voor de vakantie, ons kerstfeestje in de klas.

Op vrijdag 3 december zou de Sint dan naar school komen en wat keken we daar naar uit. De Sint kwam de speelplaats op met de staf die wij voor hem gemaakt hadden, dat was ons direct opgevallen. En Piet had zich verslapen, die kwam de pietenkamer uitgelopen met zijn kamerjas nog aan. Daarna mochten we per klas naar Sinterklaas toe gaan, buiten onder het afdak. Want met Sinterklaas moeten we zeker heel voorzichtig nu de coronabesmettingen zo erg zijn gestegen. We bleven daarom ook op een veilige afstand van hem staan maar vonden het toch heel leuk dat hij naar onze school wilde komen. We zongen nog enkele liedjes voor hem en kregen allemaal een mooi zakje met een chocoladeletter. Ook kregen we enkele cadeautjes voor in onze klas van de Sint: een nieuwe jongenspop, puzzels, 2 dozen magformers, nieuwe hoofdtelefoons en nieuwe prentenboeken.

Eind november, Sinterklaas en zijn zwarte Pieten komen eraan. Op dinsdag 23 november had de Sint in de klas iets in onze schoen gebracht: de verkleedkleren van Sint en piet, koekjes en een brief waarin vermeld stond dat hij op vrijdag 3 december een bezoekje zou gaan brengen aan onze school. We maakten een grote stoomboot in onze klas, waar we zelf mee konden varen. We zorgden dat de Sint in ons klasje een klein bureautje had, waar we zelf in het grote boek konden opschrijven, wie er wel en niet flink was. En maakten zelfs een stal voor het paard van Sinterklaas. Ook pakten we zelf cadeautjes in voor in de pietenzak. We stopten, als echte pieten, koekjes in de schoenen. Hierbij moesten we extra ons best doen om goed te tellen hoeveel koekjes er in elke schoen moesten liggen. Met de verkleedkleding waanden we ons dus even Sint en Piet. En in de turnzaal leerden we hoe moeilijk het wel is om over de daken te lopen. We waren precies echte pieten en kregen dan ook een pietendiploma .

Op donderdag 25 november had Piet plots een pietenkamer gemaakt in onze school. Hij was via Een koord langs het raam van het eerste leerjaar naar binnen gekropen. Elke nacht bleef hij in de pietenkamer slapen en liet ons dan ook telkens een brief achter zodat we te weten kwamen wat hij zoal gedaan had. De eerste dag was Piet gaan piepen in onze klassen en had hij heel veel rommel gemaakt. Hij was ook zijn muts verloren, gelukkig hebben wij deze terug gevonden in de turnzaal. De volgende maandag had hij zoveel gesnoept dat hij niet meer door de schoorstenen geraakte. Gelukkig was er meester Jeroen die allerlei oefeningen uitzocht voor Piet zodat hij weer terug een slanke lijn kreeg. De dag erna had hij de speculaas laten aanbranden, gelukkig hadden de juffen nog enkele snoepzakken in de klas en kon Piet met deze onze schoentjes vullen. De laatste dag voor de Sint naar school zou komen was het heel glad buiten, zo kwam het dat hij was uitgegleden, hij kon zich nog maar net vasthouden, maar zijn Staf was naar beneden gevallen, kapot.

Tijdens het thema vriendjes deden we allerlei leuke spelletjes om mekaar wat beter te leren kennen. We leerden zorgen voor mekaar en genoten van mekaars gezelschap. Tijdens een massagespel van het verhaal van Zacheüs konden we ook heerlijk genieten van al die kriebels op onze rug. Ook leerden we hoe we kunnen samenspelen in de klas en op de speelplaats, dus hoe je beste vriendjes kan zijn van mekaar en dat dit ook leuk is. We genoten van de vele verhaaltjes over vriendjes en we probeerden de dingen hieruit ook toe te passen in ons klasje. Van het boekje ”Rikki en zijn vriendjes“ maakten we zelfs een toneelstukje. Ook maakten we nog een gekke collage van al onze vriendjes.

Ondertussen kwam er weer een bezoeker in onze klas. We werden aangenaam verrast door een heus heksenhuis en een echte griezelklas. Hennie de heks had hiervoor gezorgd. Na een lange reis doorheen heel de wereld, was Hennie in onze klas geland. Ze leerde ons heel veel over heksen en Halloween en we probeerden alles uit in onze klas. We leerden enkele toverspreuken en heksensoep maken. In de heksenhoek leerden we ook hoe een echte heks leeft . Ook gingen we in de kelder griezelen met onze zaklampen en maakten we schaduwen. Flor nam een pompoen mee naar school die we helemaal uitholden en een leuk gezicht uit sneden. Nu hadden we een eigen griezelpompoen. Ook maakten we zelf een Halloweenkaartje met behulp van de tablet. Enkele mama’s mochten nog eens komen knutselen in de klas. We maakten hele leuke en akelige dingen. Hopelijk kunnen we de mama’s en papa’s nog vaker in onze klas uitnodigen. Vanaf vrijdag 22 oktober gaat Hennie om de beurt met onze vriendjes naar huis. Dit is telkens opnieuw weer een festijn. De laatste dag voor de vakantie beleefden een echt  heksenfeest samen met onze vriendjes van K2A. We maakten heerlijke Halloweenhapjes en dansten op griezelige muziek. Kortom een heerlijk, griezelig Halloween feestje

De natuur veranderde, dus de hoogste tijd om de dit rondom ons te verkennen. Op woensdag 13 oktober gingen we dus op herfstwandeling, samen met de kleuters van K2A maar hier werden we geconfronteerd met de rommel in ons dorp. We ruimden dan ook allemaal op. We vonden het verschrikkelijk, dat de mensen zoveel dingen op straat gooien!! Daardoor werden we meer milieubewust en hier speelde ons milieudiertje “Floepje” een grote rol bij. We sorteerden het afval in onze klas en de speelplaats. En leerden ook in welke vuilbak we wat moeten stoppen. 

Tijdens deze herfstwandeling zagen toch ook we dat de natuur in onze omgeving heel mooi is en dat we hier ook van kunnen genieten. We verzamelden veel herfstmateriaal, waar we dan weer alles over leerden. We sorteerden, maakten allerlei series en experimenteerden met de weegschaal.

Juf Jessica vertelde ook het verhaal over het stokkenmannetje en knutselde met enkele kleuters een grote stokkenman.

In de turnzaal deden we een fijne yoga-activiteit samen met de kleuters van K2A. Daarbij mochten de kleuters heel veel aspecten van het bos met hun hele lichaam ervaren. Zo deden ze onder andere een blote-voetenpad.

Ook tijdens de jaarlijkse herfstwandeling in het bos, hebben we erg genoten van de mooie natuur. We zagen paddenstoelen, heel veel kevers, gooiden met de bladeren en beklommen de grote berg en dit niet 1 maar meerdere keren. Moe maar voldaan trokken we terug naar school.

Maandag 4 oktober hing er opeens een reusachtig spinnenweb aan de deur van de klas. Ragje, de spin uit het boek ‘Mijn eerste spinnenweb’ van Guy Daniëls had daarvoor gezorgd. Onze klas werd een echte spinnenklas. Samen met Ragje maakten we spinnenwebben en spinnen, speelden spelletjes en gingen we op spinnenjacht. Ook bekeken we de echte spinnen door een vergrootglas en een microscoop, dit was reuze interessant! Tevens kookten we heerlijke spinnensoep. Dat was smullen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ook namen we onze gevoelens eens even onder de loep. Het leek ons een goed idee dat we zouden leren omgaan met ”angst” en andere gevoelens. We mochten ons allemaal eens echt ”boos” maken. Ook waren we ”verdrietig” en ”blij”. Het kleurenmonster leerde ons hoe we onze gevoelens goed kunnen ontdekken. Het bang zijn leerden we verwerken door allerlei spelletjes en boekjes en dit was nodig. Want…………………………….. dit alles zullen we nodig in onze volgende thema’s…..

Tijdens het thema mijn lichaam leerden we meer over alle lichaamsdelen. In deze periode maakten we een mooi portret van onszelf. Ook maakten we mannetjes van speeldeeg die we nadien konden schilderen. Tevens hebben we gemeten hoe groot we zijn,  welk vriendje er groter of kleiner is? En onze zintuigen werden ook volop op de proef gesteld. We keken, luisterden, voelden, proefden en roken aan lekkere en minder lekkere dingen. Omdat we alles over onszelf bestudeerd hadden konden we op het einde van deze 2 weken onszelf reeds goed tekenen in ons mannetjesboekje van de maand. Hierin gaan we elke maand een nieuw mannetje tekenen.

Tijdens het thema kleuren en tellen stond de regenboog centraal. We leerden alle kleuren van de regenboog en zongen er een leuk liedje over. We deden ook allerlei spelletjes met kleuren en tellen. Zo mochten de kleuters allerlei voorwerpen in de klas gaan zoeken met dezelfde kleur als de kleur van de kleurendobbelsteen. Ook zochten we evenveel spullen als de ogen op de dobbelsteen. De juf kan ook toveren met verf. Door 2 of meer kleuren te mengen kregen we een nieuwe kleur. Dat vonden we wel leuk. Daarna gingen we het zelf natuurlijk ook proberen aan de schildersezels. Ook maakten we maakten nog een kleurenkoker.

K2B heeft er een leuke eerste schooldag op zitten. De kleuters hebben vandaag de klas goed verkend en al fijn kunnen spelen. We gaan er een kleurrijk schooljaar van maken.