K2B Heksenklas

Welkom op de klaspagina van K2B

20210909_142343

Vrijdag 17 juni hadden we onze sportdag. En wat hadden we daar plezier. We mochten onze dag al direct beginnen op de springkastelen daarna gingen we fijn dansen en met de fietsjes een fietsparcours rijden. Ook deden we nog capoeira en in de namiddag zochten we wat verfrissing met waterspelletjes. Na een gezellige afsluiter met alle kleuterklassen samen, zat onze geslaagde sportdag er weer op.

Op donderdag 16 juni gingen we op schoolreis naar de binnenspeeltuin. Wat hadden we daar plezier. In het ballenbad, met de grote blokken, op de glijbaan, met de fietsjes, …. noem maar op. We hebben ons reuze goed geamuseerd. Ook hebben we lekker gesmuld van de frietjes met frikandel en een lekker ijsje. Moe maar voldaan keerden we terug naar school. In de bus konden enkele kleuters hun oogjes niet meer open houden.

De vijver

Deze week stonden onze papa’s centraal want het was bijna vaderdag. We leerden de papa’s van onze vriendjes kennen en hoorden wat die superpapa’s allemaal kunnen. Ook knutselden we mooie schatkisten met 2 piraatjes in. Voor onze piratenfoto gingen we eerst aan de slag met de i-pad en trokken we een foto van een vriendje, bewerkten nadien onze eigen foto naar een zwart-wit foto en voegden een leuke piratenhoed toe. Nadien werden de foto’s op hout geplakt en konden we gaan toveren. Achter een wit blad toverden we onze prachtige foto tevoorschijn door het papier weg te wrijven. De kleuters gaven het beste van zichzelf om mooie vaderdagcadeautjes te maken.

Ook de week erna was juf Jessica er weer met leuke activiteiten. Deze keer over het thema Water. We mochten volop experimenteren in de waterbak, visjes vangen en tellen, we kregen nieuwe spelletjes in de klas en mochten kleine visjes bekijken in het aquarium. Ook deden we verschillende proefjes met ijs, warm, lauw en koud water, drijven en zinken. We maakten met juf Claire en juf Sanne ook nog toverflessen die we mochten versieren met allerlei materialen die zinken of drijven en de glitters mochten natuurlijk ook niet ontbreken.

Juf Jessica kwam weer hele leuke activiteiten met ons doen in het thema Verkeer. Ze leerde ons hoe we veilig in het verkeer moesten wandelen en veilig kunnen oversteken. Ook in de klas oefenden we dat nog verder want daar konden we ons in politieagent verkleden en heel goed in het oog houden of de andere kleuters zich goed aan de verkeersregels hielden. Deden ze dat niet, dan werden er wel eens boetes uitgeschreven. We hadden ook het geluk dat de politieagent een bezoekje kwam brengen. De papa van Raphaël beantwoorde al onze vragen en liet zijn coole motor zien. Ook mochten we tijdens de turnles nog een leuke fietsomloop doen.


De maand mei kwam eraan en dus werd het tijd om onze lieve mama’s eens in de bloemetjes te zetten. Voor alles wat mama zoal voor ons doet de hele dag en dit is heel veel!!!. Dat hadden we nu geleerd. Om haar daarvoor te bedanken knutselden we allemaal een mooi cadeautje, een wereldbol met onszelf op de maan. Want wij houden van mama tot aan te maan.

Daarna stond er weer een heel leuk thema voor de deur de ruimte. Onze klas werd dan ook heel vlug omgetoverd in een echte sterrenhemel. We mochten ons zelfs verkleden in astronauten, en met de raket, die we zelf knutselden, vlogen we naar de maan. In de ruimtehoek genoten we van de stilte en de wereld van sterren en planeten. We knutselden ook raketten samen met helpende mama’s en oma’s en maakten van onszelf een astronautje. Tevens leerden we vele dingen over ruimtelijke oriëntatie, magneten,…. Aan techniek ontbrak het deze week dus zeker niet met als hoogtepunt van dit alles schoten we samen een raket de lucht in. Ook gingen we nog op reis door de ruimte met Seppe Supernova in de Cosmodroom in Genk. Eerst maakten we samen zijn koffertje klaar en daarna vlogen we met zijn raket de ruimte in, hoe cool was dat!! Hier zagen we alle planeten, de maan en zelfs de aarde van heel dichtbij. Ook brachten we nog een bezoekje aan de sterrenkijker.

De mobiele boerderij kwam een bezoekje brengen op onze school. De kleuters mochten de dieren naar hartelust knuffelen. De konijnen, cavia’s en kippen waren erg geliefd bij de kleuters. Maar ook de ezel, pony en de geitjes kregen de nodige aandacht. De kleuters hebben enorm genoten van de komst van de dieren.

Tijdens het thema Lente maakten we samen met onze vriendjes van K2A een lentewandeling, gewapend met  de ipad maakten we van alle nieuwe dingen in de natuur hele mooie foto’s. We waren heel verrast om alles in bloei te zien en genoten van de mooie bloemen en bloesems. Toen we de mooie tuintjes tijdens onze wandeling allemaal gezien hadden, wilden we dit ook wel eens gaan uitproberen in onze klas. We gingen daarom aan de slag met riekjes en schupjes om grond grond in bakjes te doen en bloemen, planten en boontjes te zaaien. We verzorgden onze plantjes heel goed en daardoor is alles ook heel goed gegroeid.

Vlak voor de paasvakantie leerden we over Pasen. De eerste week kwam juf Jessica weer in onze klas. Zij leerde ons de eerste week wat meer over konijnen en paashazen. We gingen op bezoek bij de konijnen. Dit was een hele belevenis want er waren zelfs heel veel baby-konijntjes, hen aaien en vasthouden vonden we superfijn. Terug in de klas maakten we een konijnenhok waar we zelf een paashaas mochten uitbeelden. We leefden ons helemaal in, in onze rol. We bakten ook heerlijke cup cakes die we dan vrijdag op een mini paasfeestje versierden en opaten .

De volgende week maakten we een paashoek met paashazen, eieren, paasboom. We leerden deze week ook alles over de eieren, we bakten en kookten deze en het proeven ervan mocht natuurlijk niet ontbreken. Ook mochten we de gekookte eitjes versieren, we waanden ons soms echte paashazen . Er was ook weer heel  goed nieuws: onze mama’s/ papa’s mochten weer komen knutselen in onze klas hoe heerlijk was dit, onze juffen planden dit dan ook direct in en op dinsdag 29 maart knutselden we dan ook samen mooie mandjes , paashaasje en paaskippen. Het was een hele leuke laatste week want op donderdag kwam de mobiele boerderij en op vrijdag verraste de paashaas ons op lekkere eitjes.

Tijdens het thema gezonde voeding maakten we het restaurant “gezond eten ”. Hier konden we  kiezen uit een heerlijk menu dat door onze eigen koks werd klaargemaakt. Ook leerden we hoe we een tafel moesten dekken. En we werden bediend door top-obers. We leerden heel veel over gezonde voeding, en wat er gezond is en wat niet. Op dinsdag 8 maart kregen we van de school een gezond ontbijt aangeboden. Dat was smullen. We maakten ook heerlijk fruitsap en mochten proeven van verschillende sapjes . Ook leerden hoe we fit en gezond moesten blijven, door veel te sporten en een goede hygiëne.

De laatste periode voor de krokusvakantie kwamen we helemaal in de ban van het carnaval. We mochten ons elke dag verkleden, met hele leuke kleren er waren heel veel gekke hoeden, maskers en pruiken en de confetti, serpentines mochten zeker niet ontbreken in onze klas. We dansten er ook op los. Zo werd onze onthaalhoek even een danshoek. We hadden ook weer een gekke week op school waar we elke dag iets anders extra gek mochten maken. gekke haren , gekke bril, gekke hoeden, gekke sokken….. De laatste dag voor de vakantie mochten we ons allen verkleden en vierden we feest in onze klas. En hielden we een heus carnavalsfeest in de turnzaal.

Tijdens het thema Muziek, verkenden we de verschillende instrumenten. We kregen een muziekhoek in de klas waarin we naar hartelust zelf muziek konden maakten. Ook speelden we samen op de muziekinstrumenten zoals in een echt orkest. Met de juf als dirigent bespeelde ieder zijn eigen instrument en maakten muziek op het juiste ritme. We maakten ook muziek met ons eigen lichaam en volgenden hiervoor een partituur. En met onze zelfgemaakte instrumenten kunnen we nu ook thuis heel veel muziek maken.

We gingen ons ook wat meer verdiepen in de geheimzinnige wereld van de sprookjes: de wolf en de 7 geitjes, Roodkapje, Hans en Grietje, prinsen en prinsessen,…Na dit thema wisten we er alles van. We maakten een verteltafel met allerlei sprookjesfiguren, beluisterden alle sprookjes met veel plezier, leefden ons uit op de liedjes en dansjes van het sprookjesbos en de laatste dag verdienden we door het uitvoeren van opdrachten een sprookjesdiploma !!

Toen we de klas binnen kwamen zagen we allerlei werkmaterialen. We mochten de hele week werken op de bouwwerf. Ook kwam juf Jessica weer leuke activiteiten met ons doen. Ze bracht een koffer mee allerlei schroevendraaiers en hamers, veiligheidskledij, … zodat we al het materiaal al eens leerden kennen. We gingen ook een echte bouwwerf bekijken. Nu wisten we genoeg om ook in onze klas een bouwwerf te maken. De kleuters metselden er op los. Ze tekenden plannen na als echte architecten, bouwden huizen van grote karton en oefenden hun behendigheid met de schroevendraaier door schroefjes in en uit plankjes te draaien. We zorgden er ook voor dat we steeds onze veiligheidskleren aanhadden.


Op maandag waren we heel verbaasd. Alles  lag op zijn kop  in de klas . In de onthaalhoek lag er een brief van Maxi de reus. Hij had immers de rommel gemaakt en de brief in onze klas gelegd. Hij vroeg ons om hem te helpen, hij wilde gaan trouwen met Grote Mie en had hiervoor een ring (zo groot als 4 kokers), een hoed (zo groot als een springbal) en een taart van 10 stukken nodig. Hij vroeg aan ons om dit te maken, ook had hij spijt voor de rommel, maar dat kwam door zijn grote voeten. We wilden hem helpen en maakten dit vlot voor hem, hiervoor moesten we vele dingen meten en tellen. (alles draaide dan ook rond wiskunde). Uiteindelijk was alles gelukt en kon Maxi trouwen met grote Mie. Als beloning kregen we van hem maïs voor heerlijke popcorn te maken. Het was een super belevenis.

We begonnen de week met een verhaal over Toeka, die het heerlijk vond om zijn vrienden te verrassen met pakketjes en brieven. Het leek ons ook wel eens leuk om een kaartje in de brievenbus te ontvangen. Daarom maakte iedereen een nieuwjaarskaartje voor een vriendje. We schreven achterop de kaart ook zelf onze naam zodat het vriendje wist van wie het kaartje kwam. Ook maakten we videoboodschappen voor een vriendje, wat was het leuk om de boodschappen te bekijken. De kleuters glunderden bij het horen van hun naam. Daar hadden we zeker van kunnen genieten. Want dat was ons doel tijdens het thema lachen en genieten.

Na de drukke sinterklaasperiode hadden we niet veel tijd om uit te rusten. We moesten ons namelijk snel voorbereiden op Kerstmis. Want door de coronamaatregelen moesten we de school een weekje vroeger sluiten en hadden we dus slechts 2 weken om het thema Kerstmis uit te werken in de klas. We toverden onze klas dan ook weer om in een echte Kerstklas, met een mooie kerstboom, een kerststal, kerstwinkel, en onze zelf gemaakte kerstknutsels. We maakten mooie kerstbomen, waarbij de kleuters heel zelfstandig en creatief aan de slag konden. We verkleedden ons ook als herders, schapen, engelen, Jozef en Maria en we speelden zo het kerstverhaal in onze klas. Verder deden we nog kerstspelletjes in de klas en in de turnzaal en genoten we van de fijne kerstdagen met als afsluiting voor de vakantie, ons kerstfeestje in de klas.

Op vrijdag 3 december zou de Sint dan naar school komen en wat keken we daar naar uit. De Sint kwam de speelplaats op met de staf die wij voor hem gemaakt hadden, dat was ons direct opgevallen. En Piet had zich verslapen, die kwam de pietenkamer uitgelopen met zijn kamerjas nog aan. Daarna mochten we per klas naar Sinterklaas toe gaan, buiten onder het afdak. Want met Sinterklaas moeten we zeker heel voorzichtig nu de coronabesmettingen zo erg zijn gestegen. We bleven daarom ook op een veilige afstand van hem staan maar vonden het toch heel leuk dat hij naar onze school wilde komen. We zongen nog enkele liedjes voor hem en kregen allemaal een mooi zakje met een chocoladeletter. Ook kregen we enkele cadeautjes voor in onze klas van de Sint: een nieuwe jongenspop, puzzels, 2 dozen magformers, nieuwe hoofdtelefoons en nieuwe prentenboeken.

Eind november, Sinterklaas en zijn zwarte Pieten komen eraan. Op dinsdag 23 november had de Sint in de klas iets in onze schoen gebracht: de verkleedkleren van Sint en piet, koekjes en een brief waarin vermeld stond dat hij op vrijdag 3 december een bezoekje zou gaan brengen aan onze school. We maakten een grote stoomboot in onze klas, waar we zelf mee konden varen. We zorgden dat de Sint in ons klasje een klein bureautje had, waar we zelf in het grote boek konden opschrijven, wie er wel en niet flink was. En maakten zelfs een stal voor het paard van Sinterklaas. Ook pakten we zelf cadeautjes in voor in de pietenzak. We stopten, als echte pieten, koekjes in de schoenen. Hierbij moesten we extra ons best doen om goed te tellen hoeveel koekjes er in elke schoen moesten liggen. Met de verkleedkleding waanden we ons dus even Sint en Piet. En in de turnzaal leerden we hoe moeilijk het wel is om over de daken te lopen. We waren precies echte pieten en kregen dan ook een pietendiploma .

Op donderdag 25 november had Piet plots een pietenkamer gemaakt in onze school. Hij was via Een koord langs het raam van het eerste leerjaar naar binnen gekropen. Elke nacht bleef hij in de pietenkamer slapen en liet ons dan ook telkens een brief achter zodat we te weten kwamen wat hij zoal gedaan had. De eerste dag was Piet gaan piepen in onze klassen en had hij heel veel rommel gemaakt. Hij was ook zijn muts verloren, gelukkig hebben wij deze terug gevonden in de turnzaal. De volgende maandag had hij zoveel gesnoept dat hij niet meer door de schoorstenen geraakte. Gelukkig was er meester Jeroen die allerlei oefeningen uitzocht voor Piet zodat hij weer terug een slanke lijn kreeg. De dag erna had hij de speculaas laten aanbranden, gelukkig hadden de juffen nog enkele snoepzakken in de klas en kon Piet met deze onze schoentjes vullen. De laatste dag voor de Sint naar school zou komen was het heel glad buiten, zo kwam het dat hij was uitgegleden, hij kon zich nog maar net vasthouden, maar zijn Staf was naar beneden gevallen, kapot.

Tijdens het thema vriendjes deden we allerlei leuke spelletjes om mekaar wat beter te leren kennen. We leerden zorgen voor mekaar en genoten van mekaars gezelschap. Tijdens een massagespel van het verhaal van Zacheüs konden we ook heerlijk genieten van al die kriebels op onze rug. Ook leerden we hoe we kunnen samenspelen in de klas en op de speelplaats, dus hoe je beste vriendjes kan zijn van mekaar en dat dit ook leuk is. We genoten van de vele verhaaltjes over vriendjes en we probeerden de dingen hieruit ook toe te passen in ons klasje. Van het boekje ”Rikki en zijn vriendjes“ maakten we zelfs een toneelstukje. Ook maakten we nog een gekke collage van al onze vriendjes.

Ondertussen kwam er weer een bezoeker in onze klas. We werden aangenaam verrast door een heus heksenhuis en een echte griezelklas. Hennie de heks had hiervoor gezorgd. Na een lange reis doorheen heel de wereld, was Hennie in onze klas geland. Ze leerde ons heel veel over heksen en Halloween en we probeerden alles uit in onze klas. We leerden enkele toverspreuken en heksensoep maken. In de heksenhoek leerden we ook hoe een echte heks leeft . Ook gingen we in de kelder griezelen met onze zaklampen en maakten we schaduwen. Flor nam een pompoen mee naar school die we helemaal uitholden en een leuk gezicht uit sneden. Nu hadden we een eigen griezelpompoen. Ook maakten we zelf een Halloweenkaartje met behulp van de tablet. Enkele mama’s mochten nog eens komen knutselen in de klas. We maakten hele leuke en akelige dingen. Hopelijk kunnen we de mama’s en papa’s nog vaker in onze klas uitnodigen. Vanaf vrijdag 22 oktober gaat Hennie om de beurt met onze vriendjes naar huis. Dit is telkens opnieuw weer een festijn. De laatste dag voor de vakantie beleefden een echt  heksenfeest samen met onze vriendjes van K2A. We maakten heerlijke Halloweenhapjes en dansten op griezelige muziek. Kortom een heerlijk, griezelig Halloween feestje

De natuur veranderde, dus de hoogste tijd om de dit rondom ons te verkennen. Op woensdag 13 oktober gingen we dus op herfstwandeling, samen met de kleuters van K2A maar hier werden we geconfronteerd met de rommel in ons dorp. We ruimden dan ook allemaal op. We vonden het verschrikkelijk, dat de mensen zoveel dingen op straat gooien!! Daardoor werden we meer milieubewust en hier speelde ons milieudiertje “Floepje” een grote rol bij. We sorteerden het afval in onze klas en de speelplaats. En leerden ook in welke vuilbak we wat moeten stoppen. 

Tijdens deze herfstwandeling zagen toch ook we dat de natuur in onze omgeving heel mooi is en dat we hier ook van kunnen genieten. We verzamelden veel herfstmateriaal, waar we dan weer alles over leerden. We sorteerden, maakten allerlei series en experimenteerden met de weegschaal.

Juf Jessica vertelde ook het verhaal over het stokkenmannetje en knutselde met enkele kleuters een grote stokkenman.

In de turnzaal deden we een fijne yoga-activiteit samen met de kleuters van K2A. Daarbij mochten de kleuters heel veel aspecten van het bos met hun hele lichaam ervaren. Zo deden ze onder andere een blote-voetenpad.

Ook tijdens de jaarlijkse herfstwandeling in het bos, hebben we erg genoten van de mooie natuur. We zagen paddenstoelen, heel veel kevers, gooiden met de bladeren en beklommen de grote berg en dit niet 1 maar meerdere keren. Moe maar voldaan trokken we terug naar school.

Maandag 4 oktober hing er opeens een reusachtig spinnenweb aan de deur van de klas. Ragje, de spin uit het boek ‘Mijn eerste spinnenweb’ van Guy Daniëls had daarvoor gezorgd. Onze klas werd een echte spinnenklas. Samen met Ragje maakten we spinnenwebben en spinnen, speelden spelletjes en gingen we op spinnenjacht. Ook bekeken we de echte spinnen door een vergrootglas en een microscoop, dit was reuze interessant! Tevens kookten we heerlijke spinnensoep. Dat was smullen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ook namen we onze gevoelens eens even onder de loep. Het leek ons een goed idee dat we zouden leren omgaan met ”angst” en andere gevoelens. We mochten ons allemaal eens echt ”boos” maken. Ook waren we ”verdrietig” en ”blij”. Het kleurenmonster leerde ons hoe we onze gevoelens goed kunnen ontdekken. Het bang zijn leerden we verwerken door allerlei spelletjes en boekjes en dit was nodig. Want…………………………….. dit alles zullen we nodig in onze volgende thema’s…..

Tijdens het thema mijn lichaam leerden we meer over alle lichaamsdelen. In deze periode maakten we een mooi portret van onszelf. Ook maakten we mannetjes van speeldeeg die we nadien konden schilderen. Tevens hebben we gemeten hoe groot we zijn,  welk vriendje er groter of kleiner is? En onze zintuigen werden ook volop op de proef gesteld. We keken, luisterden, voelden, proefden en roken aan lekkere en minder lekkere dingen. Omdat we alles over onszelf bestudeerd hadden konden we op het einde van deze 2 weken onszelf reeds goed tekenen in ons mannetjesboekje van de maand. Hierin gaan we elke maand een nieuw mannetje tekenen.

Tijdens het thema kleuren en tellen stond de regenboog centraal. We leerden alle kleuren van de regenboog en zongen er een leuk liedje over. We deden ook allerlei spelletjes met kleuren en tellen. Zo mochten de kleuters allerlei voorwerpen in de klas gaan zoeken met dezelfde kleur als de kleur van de kleurendobbelsteen. Ook zochten we evenveel spullen als de ogen op de dobbelsteen. De juf kan ook toveren met verf. Door 2 of meer kleuren te mengen kregen we een nieuwe kleur. Dat vonden we wel leuk. Daarna gingen we het zelf natuurlijk ook proberen aan de schildersezels. Ook maakten we maakten nog een kleurenkoker.

K2B heeft er een leuke eerste schooldag op zitten. De kleuters hebben vandaag de klas goed verkend en al fijn kunnen spelen. We gaan er een kleurrijk schooljaar van maken.