Welkom in klas 4 !
Onze avonturen volg je hier !
Bij het begin van het nieuwe schooljaar vliegen we er al onmiddellijk in. Aan de hand van allerlei opdrachten komen wij vanalles te weten over het vierde leerjaar en leert de juf ons al wat beter kennen.
Teambuilding : overleggen, samenwerken, actief bezig zijn, elkaar aanmoedigen, creatief zijn, plezier beleven, … Zo leren we een hechte klasgroep te vormen.
Haast je rep uit je bed! Dag ma, dag pa, melk met chocola. Vlug mijn jas, boekentas en naar de klas. Snel, de bel. Opzij, opzij! En in de rij. Maar oei, wat nu gedaan? Ik heb nog mijn pyjama aan…
Veilig, gezond en milieuvriendelijk naar school … dat vinden wij belangrijk! We maakten dit met een liedje, dansje en tekeningen duidelijk aan iedereen die het wil horen.
Het eerste WO-thema bracht ons terug naar de tijd van Bokrijk. Juf Maria vertelde ons hoe het er in die tijd aan toe ging.
We schreven met een griffel op een lei, ondervonden welke straffen de kinderen toen kregen en probeerden oude speelplaatsspelletjes uit.
Een boeiende tijd, maar we blijven toch liever in het jaar 2020 ;).
Samen met een ranger trokken we de natuur in.
Hij vertelde vele interessante weetjes.
We leerden vanalles bij!
Naar aanleiding van het eerste taalthema ‘Wat een idee !’ haalden wij de uitvinder in ons naar boven en vonden wij onze eigen robots uit. Er zitten mooie, grappige, handige, slimme, … exemplaren tussen.
We maakten een reclamespotje over ons robotje.
Voorwerpen, feesten, landschappen, gebouwen die een speciale betekenis hebben en niet verloren mogen gaan … dat is ERFGOED.
In de klas wandelden we door ons eigen erfgoedmuseum.
In Stokkem gingen we samen op zoek naar en vonden we heel wat erfgoed.
Kleine huizen, grote huizen, huizen op rare plaatsen, huizen met heel speciale vormen, … De info die we verzamelden tijdens het huizen – hoekenwerk komt zeker van pas bij het ontwerpen van ons droomhuis.
Onkruid wieden, bloembollen planten, verenkelen, verdubbelen en vermenigvuldigen … zalig met de mooie nazomerweertje!
Eerst tekenden we een gezicht volgens de regels van de kunst. Daarna gingen we aan de slag met houtskool en kwamen er kunstige enge heksen tevoorschijn. Knap werk van klas 4!
Tijdens de voorleesweek werden we door illustrator Tom Schoonooghe getrakteerd op een interessante lezing.
Hij vertelde vol begeestering over zijn werk en stelde enkele van zijn boeken voor.
Daarna mochten we zelf aan de slag gaan als illustrator.
We vonden het heel interessant !
Op een zonnige novembermiddag trokken we samen met de kids van L3 naar het Kasteelpark in Dilsen.
Eerst picknicken en ravotten in het speelbos en daarna waren we klaar om aan het serieuze werk te beginnen.
We oriënteerden, werkten zeer goed samen en wisten onze weg in het park te vinden.
Ons GPS’je stond wel degelijk aan 😉 !!!
In het ‘oorlogsmuseum’ leerden we veel bij over de Eerste Wereldoorlog.
Tekstjes lezen, Foto’s bestuderen, filmpjes bekijken, met de atlas aan de slag, opdrachten uitvoeren, … een interessante periode, maar toch was onze conclusie ‘NOOIT MEER OORLOG’.
Koning Filip zat met zijn dikke teen vast in het gaatje van de badkuip … en dat gaf heel veel last … Drama van de bovenste plank !!!
Bij het begin van het WK VOETBAL organiseerden meester Jeroen en juf Fleur een voetbaltoernooi op het voetbalveld van Stokkem VV.
Met veel enthousiasme en overgave speelden de leerlingen hun toernooitjes.
Knappe sportieve prestatie!
Tijdens de turnles kregen de vierdeklassers een zwaar pietenparcours voorgeschoteld. Daar konden ze laten zien of ze in aanmerking komen voor een job als helper van de Sint.
WO : GROEIEN EN BLOEIEN
Samen met de leerlingen van L3 gingen we op ontdekkingstocht rond het thema ‘Groeien en bloeien’. Biotopen, planten en dieren namen we in groepjes onder de loep. We leerden veel bij over het thema én over elkaar.
In groepjes gingen we aan de slag met het prentenboek ‘Sint wil een puppy’. We oefenden in de klas en thuis. Onze klasgenoten, zus, broer, mama en papa waren ons oefenpubliek. En toen we er klaar voor waren, trokken we naar het klasje van juf Iris. De kleuters luisterden heel aandachtig en vonden het heel leuk dat wij kwamen voorlezen. Daarna maakten we samen nog enkele werkblaadjes. En wij?
Wij vonden het supertof dat we mochten komen voorlezen! Voor herhaling vatbaar 😊 ! Knap werk, vierdeklassers!
In groepjes voerden wij allerlei proefjes rond lucht uit. Onze voorspellingen kwamen niet altijd uit… we stonden soms versteld!
Met wat denkwerk kwamen we telkens tot het juiste besluit.
Vlak voor de kerstvakantie was er nog veel bedrijvigheid in onze klas. Wij staken de handen uit de mouwen voor de kerstmarkt.
Tijdens het kerstfeestje in onze klas speelden we het kerstboomballenspel. Welk groepje verzamelde het meeste kerstboomballen ??? Zingen, toneel spelen, tekenen, nadenken, leuke foto’s maken, klinken op een leuke kerstvakantie en genieten van een lekker stukje cake … we deden het allemaal !
Na de uitleg over de verschillende afdelingen in de bib en hoe we het zoekprogramma op de pc moeten gebruiken, gingen we in groepjes aan de slag.
Voor sommigen een koud kunstje. Voor anderen nog een serieuze zoektocht.
Een poppetje van papier maken, het poppetje laten bewegen en ook nog eens zijn/haar gevoelens tonen … geen gemakkelijke opdracht, maar het is ons gelukt. Knap gedaan, kids van klas 4 !!!
Interessante carnavalsweetjes opzoeken, elkaar schminken, een carnavalswagen ontwerpen, een gekke clown op de pc tekenen,… Carnaval alom in klas 4!
Waarom moeten we gezond leven? Hoe kunnen we dat doen? Zelf een bewegingstussendoortje bedenken voor in de klas! Waar komt melk vandaan? Hoe wordt kaas gemaakt? Welke weg legt het voedsel af in ons lichaam? Hoe werkt de voedingsdriehoek? En de bewegingsdriehoek…wat is dat? Hoe ziet een gezond ontbijt eruit? Een gezond ontbijt nuttigen in de klas. Info op verpakkingen ontcijferen. Vragen en activiteiten zat om dit thema mee te vullen. Na dit thema is onze kennis over gezond leven op en top !!!
Tijdens de sportdag speelden we trefbal, badminton, hockey. We speelden Chinese muur op de piste. We maakten kennis met judo en juf Dorris leerde ons een leuke dans aan.