3de leerjaar

 Welkom op de klaspagina van het 3de leerjaar


In Bokrijk kneden we een broodje en maken er een speciale vorm van. De gids leidt ons rond en vertelt ons de weg van graan tot brood. In de spelenschuur amuseren we ons met spelen uit het begin van de 20ste eeuw. Na het picknicken kiezen we om nog eens in de schuur te spelen. Daarna trekken we naar de speeltuin. Weer een heel fijne dag!


Een gezellig samenzijn op het einde van dit schooljaar. Fijn vieren met lekkere cake van Walid, mooie toneeltjes en toffe zelfgekozen spelletjes.


De heetste dag van de maand! Dat is puffen. Gelukkig is de avonturentocht in het bos en bij het water. Een hele uitdaging voor velen! De afkoeling in het water is welkom tijdens de namiddag. Heel fijn samen gespeeld!


Eindelijk zien we onze pennenvrienden. Het is wat onwennig. De derdeklassers van Watermaal Bosvoorde leiden ons rond in Brussel. Ze gidsen bij belangrijke gebouwen en standbeelden. In het park eten we samen onze boterhammen. Dan vertellen de Stokkemse derdeklassers over het toerisme in Dilsen-Stokkem, Beringen, Maasmechelen en andere Limburgse steden. Na een poosje spelen in de speeltuin,nemen we afscheid en stappen we weer terug op de koele trein. Het is een drukke (door de hitte), maar fijne dag.


Stappenplan volgen voor techniek en leren programmeren. Twee vliegen in één klap met “lego-education”. Iedereen is betrokken bezig. Top!


De meeste kinderen van de klas laten voor de laatste keer hun talent zien: slijm maken, kamer opruimen, jongleren, durven in een pretpark, rondleiding boerderij, racebaan tekenen, schilderij maken en noem maar op. Knap gedaan!


Nu weten we bijna alles over het leven in en rond de mijn. Want… wij zijn zelf even mijnwerker geweest. We ervoeren dat het leven in de mijn hard en zwaar is. Dat zie je soms aan onze gezichten. Maar op het einde werd ons “Kezem” uitbetaald. Dat smaakte!


Mooi weer tijdens de zintuigenwandeling. De gids leidde ons door Negenoord en gaf ons uitleg over planten en liet ons sap van blaadjes ruiken en proeven. We hoorden van welke kant de geluiden kwamen en voelden steentjes met de voeten. We probeerden 45 km per uur te rennen zoals een vos en zigzag te lopen zoals een konijn. Heel leuk en leerrijk.


Voor taal doen we het thema “Beestenboel”. Ook tijdens projectwerk kiezen we een dier waarrond we allerlei gaan opzoeken. Daarom brachten we een bezoek aan het natuurhulpcentrum in Opglabbeek. We zagen daar apen, een beer, vogels, wilde katten en nog veel meer. We waren geboeid tot het laatste.


De sportdag vloog voorbij volgens de kinderen. Ze zijn goed bezig geweest: volleybal, wandelen, dansen, yoga en bewegingsspelletjes.


Na 5 weken zingen, klappen, muziek maken met instrumenten in de kunstklas dit spetterende optreden.


Fietsvaardigheid, durf, moed, …


We zijn echt gezond bezig! Sla, komkommer, tomaat, eitje,… Het smaakte echt!


Weer wat minder CO2 in de lucht want de verwarming stond echt heel wat lager. Toch hadden we het niet koud!


Een hele dag techniek! Dat was leuk, boeiend en leerrijk.


Drie meisjes van de Helix Noa, Mira en Lien hadden drie activiteiten voor ons georganiseerd. Dat het leuk was zie je op de foto’s.


Daar hebben we naar uitgekeken! Eerste sneeuw!

Wij waren met z’n allen even terug gegaan in de tijd. We bevonden ons in de jaren 20 van de 20ste eeuw. De mensen waren toen al erg vindingrijk. We beleefden het leven in de mijn en daarbuiten. Heel interessant.


Op donderdag 30 december 2018 speelden we een groot trefbaltornooi tegen alle klassen van Dilsen-Stokkem. We waren wel niet gewonnen, maar het meedoen was plezant.


Voor de eerste keer toonden wij het gekozen talent aan de andere kinderen van de klas. Elke presentatie werd beloond door een welgemeend applaus. Ons zelfvertrouwen groeide hier wel door!


Het kerstfeestje was heel sfeervol. Iedereen was blij met het geknutseld pakje. Het kerstverhaal werd door de ons zelf verteld bij de prenten. Achteraf deden we nog enkele spelletjes die nog niet gedaan waren tijdens het griezelfeest.

Met allerlei vragen over het beroep kap(st)er reden we naar de mama van Nena haar kapsalon. We leerden er over klanten, belastingen, pensioenen en alles van naaldje tot draadje (van haartje tot schaartje) over haren kappen.

Ons griezelfeest was geweldig. Ze maakten griezelige hapjes die heerlijk smaakten. Het toneel was griezelig, maar ook erg grappig. Ook de spelletjes werden graag gespeeld: moordenaar en detective, heksenrace, dobbel 6, heksenrad,…

Wie maakte de hoogste toren waarin de meeste knikkers bleven? Het was een moeilijke opdracht waarbij we allemaal evenveel materiaal kregen. Er werd gepraat, getekend en geprobeerd en ook gefrustreerd. Toch goed gelukt bij 2 groepen.

Tijdens een dictee noteerden we hoe we deze griezelige foto moesten maken. Straffe koffie hé!

Juf Anniek is een echte kunstenares. Ze kwam in onze klas om ons alles te vertellen over “kunst maken”. Wij maakten ons kunstwerk met haar samen. Jammer dat de juf geen foto maakte van dat kunstwerk.

Tijdens de herfstwandeling vertelde de ranger ons leuke dingen over het bos. We ervoeren de natuur met al onze zintuigen. Het weer was ons goed gezind.

Tijdens de vriendschapsdag beslisten we tijdens het participatiespel allerlei dingen voor in de klas. Ook speelden we het talentenspel. Daarin leerden we de verschillende eilanden goed kennen. Het was heel tof.


Omdat we tijdens het jaar niet voor elk kind een verjaardagsfeest kunnen organiseren, deden we vrijdag één feest voor ons allemaal. Nena trakteerde op lekkere cupcakes omdat ze in augustus verjaard was. Plezier gegarandeerd!